Gry online – czyli jak ludzie spędzają wolny czas

spędzanie wolnego czasu

Gry wideo od lat są jednym z najszybciej rozwijających się sektorów mediów i rozrywki. Widziane są dzisiaj przez zapalonych graczy oraz ekspertów nie tylko, jako sposób na zabicie czasu, czy nawet hobby, ale o wiele więcej. Dlaczego oraz jak wpłynęły i wciąż wpływają na nasz sposób spędzania wolnego czasu?

Wszystko i wszyscy są online – wzrost e-gamingu

Globalny rynek mediów cyfrowych stale rośnie, a największy udział w przychodach z rynku mają gry. W 2020 roku wygenerował on około 21,1 miliarda dolarów przychodów, co przekłada się na rekordowy wzrost o 21,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Obecnie na całym świecie jest około miliarda graczy online. Przewiduje się, że w 2025 r. liczna ta przekroczy 1,3 miliarda.

Ten oszałamiający wzrost w grach napędzany jest przez radykalną poprawę jakości dystrybucji cyfrowej, a także kreatywność projektantów. Szybki Internet sprawił, że międzynarodowe formaty dla wielu graczy stały się ekscytującym doświadczeniem na żywo. Gry online są teraz czymś więcej niż tylko hobby, którym jeszcze niedawno każdy z nas cieszył się w pojedynkę, lub jedynie z grupą przyjaciół, od czasu do czasu, przy wspólnym telewizorze czy komputerze. Dzięki łatwej dostępności przez komputery, konsole, czy urządzenia mobilne, stały się jedną z głównych rozrywek, po jakie sięgamy. W Polsce 49% ankietowanych osób przyznało, że grają w gry codziennie.

Dodanie możliwości rozgrywki online stało się niemal obowiązkowe i producenci dobrze o tym wiedzą. Co ciekawe, popularność rozrywki przeniesionej do świata online dotyczy nie tylko gier wideo, ale także gier hazardowych i zakładów online, które także szturmem podbiły Internet. Zmieniły perspektywę, z jakiej do tej pory patrzono na ten typ rozrywki. Stała się ona łatwo dostępna, przyjazna użytkownikom, o wiele bardziej różnorodna i bezpieczna niż do tej pory. Kasyno online, podobnie jak gry online, to odpowiedź na potrzeby współczesnych ludzi, którzy żyją intensywne, szybko i tego samego oczekują też od swojej rozrywki.

Społeczność gier online – jasna strona Internetu?

Kiedy tylko bierzemy do ręki laptop, telefon, iPada, czy konsolę, oznacza to, że zazwyczaj od razu jesteśmy online. Szybki Internet zapewnia nam tak dobre połączenie, że jesteśmy natychmiast informowani o tym, co robią, a także w co grają nasi znajomi. Mamy nawet możliwość „wskoczenia” prosto w ich rozgrywkę. Jednak gry online oferują o wiele więcej. Dają możliwość spotkania ludzi z bardzo różnych środowisk, o różnych poglądach, a także niestety, różnym poziomie kultury osobistej. Jednak nawet pomimo nieprzyjemnych incydentów, które mają przecież miejsce w każdej dziedzinie rozrywki, społeczności e-gamingowe to wciąż dość jasna strona świata online.

Historia przemysłu gier dotyczy właśnie społeczności. To kultura, która wyrosła wokół salonów gier na początku lat 80., ugruntowała sens gier elektronicznych jako rozrywki. Pierwsza masowo produkowana gra, Pong, przeznaczona była właśnie dla dwóch graczy. Dzisiaj, format multiplayer jest znacznie bardziej rozbudowany i niezwykle popularny. Wiele osób traktuje już w tym momencie gry wideo, nie jako samotny sposób spędzania wolnego czasu, ale okazję do spotkania z przyjaciółmi oraz bycie częścią czegoś większego. Platformy takie jak Twitch, czy Discord pozwalają na zintegrowanie i zaprzyjaźnienie się graczy, wymianę uwag, wskazówek, czy umówienie się na wspólne granie. Bez wychodzenia z domu możemy świetnie bawić się z grupą bliskich nam osób lub poznawać nowe.

Gry przestały być widziane, jako „strata czasu”, a poświęcanie im kawałka naszego dnia nie jest już obarczone tak dużymi wyrzutami sumienia. Nikt z nas nie czułby się przecież źle spędzając dwie godziny na planszówkach i rozmowach ze znajomymi, prawda?

1078 / 16.9.22